Älä kasva tynnyrissä markkinoija - räjäytä osaamisesi valloilleen näiden kysymysten ja vastausten avulla!

Olitpa sitten markkinoinnin ja viestinnän alaa opiskeleva, alalla työskentelevä tai vain aiheesta kiinnostunut, Ruutitynnyristä ammennat vastauksia yleisiin markkinoinnin ja viestinnän kysymyksiin, termeihin ja ihmetyksen aiheisiin. Jos mielessäsi on kysymys, johon et löydä vastausta, laita meille viestiä somessa – kirjoitamme aiheesta mielellämme!

Miten voin tuottaa saavutettavaa sosiaalisen median sisältöä?

Saavutettavuuden huomioimista on jo pelkästään se, että kiinnität huomiota sosiaalisen median sisältöjesi selkeyteen ja ymmärrettävyyteen. Selkeys ei tarkoita, että sisällön pitäisi olla tylsää tai virallista – päinvastoin, myös rentoa sisältöä voi tuottaa ymmärrettävästi ja saavutettavasti.

Tekstin osalta selkeän sisällön perusperiaatteena on lyhenteiden ja erikoissanaston välttäminen sekä lyhyiden lauseiden ja lauserakenteiden suosiminen. Nykyään kaikissa yleisimmissä kanavissa kuville voidaan lisätä vaihtoehtoinen teksti eli alt-teksti. Se tarkoittaa kuvan tekstivastinetta, jonka avustava teknologia lukee käyttäjälle. Myös hashtagit saadaan saavutettaviksi kirjoittamalla jokainen alkava sana isolla alkukirjaimella, tällöin ruudunlukijat lukevat tunnisteen jokaisen sanan erikseen.

Tekstityksen lisääminen on nykyisin jo aika tavallinen näky mm. Instagram Reels -sisällöissä eli Keloissa ja TikTok -videoilla. Tekstityksen lisäksi videomuotoiselle sisällölle voidaan luoda myös äänivastine, jolloin videon päälle äänitetään selostus, jossa kerrotaan videon olennaiset tapahtumat tai videolla näkyvää sisältöä. Huomioi emojien käytössä niiden sijoittelu: käytä emojeita maltillisesti ja sijoita ne mielellään yksittäin, sillä peräkkäin sijoitetut emojit ovat raskaita kuunnella ruudunlukijan läpi.

Viestintä Ruuti Oy


riina.kruut[at]viestintaruuti.fi
+358 40 7773392
Vesijärvenkatu 11 C, 5 krs, 15140 Lahti
y-tunnus 3258009-7

Seuraa somessa

Tämä sivusto käyttää evästeitä

Käytämme evästeitä, jotta voimme tarjota mahdollisimman hyvän käyttäjäkokemuksen. Seuraamme myös sivustomme käyttäjätilastoja (Google Analytics.)