Olitpa sitten markkinoinnin ja viestinnän alaa opiskeleva, alalla työskentelevä tai vain aiheesta kiinnostunut, Ruutitynnyristä ammennat vastauksia yleisiin markkinoinnin ja viestinnän kysymyksiin. Jos mielessäsi on kysymys, johon et löydä vastausta, laita meille viestiä somessa – kirjoitamme aiheesta mielellämme!
AIDA-malli on perinteinen markkinoinnin viitekehys, joka jakaa asiakkaan ostoprosessin neljään vaiheeseen: Attention (huomio), Interest (kiinnostus), Desire (halu) ja Action (toiminta).
Ensimmäinen vaihe, Attention, tarkoittaa huomion herättämistä markkinoinnin avulla esimerkiksi mainoksen tai some-julkaisun avulla. Tämän jälkeen pyritään vangitsemaan asiakkaan kiinnostus tarjoamalla hänelle relevanttia tietoa tai ratkaisuja hänen tarpeisiinsa, mikä on Interest-vaihe. Kun asiakas alkaa kiinnostua tarjotusta tuotteesta tai palvelusta, syntyy Desire eli halu hankkia se. Viimeinen vaihe, Action, on kehotus toimia, kuten oston tekeminen, yhteydenotto yritykseen tai tilauksen tekeminen.
AIDA-malli auttaa markkinoijia hahmottamaan, miten asiakkaat etenevät ostoprosessissaan ja miten markkinointiviestintää voidaan suunnitella vastaamaan näitä vaiheita.