Olitpa sitten markkinoinnin ja viestinnän alaa opiskeleva, alalla työskentelevä tai vain aiheesta kiinnostunut, Ruutitynnyristä ammennat vastauksia yleisiin markkinoinnin ja viestinnän kysymyksiin, termeihin ja ihmetyksen aiheisiin. Jos mielessäsi on kysymys, johon et löydä vastausta, laita meille viestiä somessa – kirjoitamme aiheesta mielellämme!
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) on kansainvälinen ohjeistus, joka määrittelee verkko- ja digisisältöjen saavutettavuusvaatimukset. Sen tavoitteena on varmistaa, että digitaaliset palvelut ovat käytettävissä kaikille, myös niille, joilla on erilaisia toimintarajoitteita. WCAG perustuu neljään keskeiseen periaatteeseen: havaittavuus, hallittavuus, ymmärrettävyys ja toimintavarmuus, jotka ohjaavat verkkopalvelujen suunnittelua ja toteutusta.
WCAG toimii saavutettavuuden mittarina ja perustana lainsäädännölle, kuten EU:n saavutettavuusdirektiiville ja Suomen digipalvelulaille. Se jakautuu kolmeen tasoon: A, AA ja AAA.
A-taso kattaa perustason saavutettavuuden, kuten videoiden tekstitysvaatimuksen.
AA-taso sisältää laajempia vaatimuksia, kuten kuvailutulkkauksen videoille.
AAA-taso on korkein saavutettavuuden taso ja edellyttää muun muassa viittomakielisten videoiden tarjoamista sekä tekstin kognitiivisen ymmärrettävyyden parantamista.
WCAG-standardin noudattaminen parantaa verkko- ja digipalvelujen käytettävyyttä siten, että sisältö on mahdollisimman monen saavutettavissa myös riippumatta käyttäjän kyvyistä tai käytettäväissä olevista teknologioista. Standardia on päivitetty aina vuodesta 1999, ja viimeisin päivitys siihen on tullut vuonna 2023.
Tämä sivusto käyttää evästeitä
Käytämme evästeitä, jotta voimme tarjota mahdollisimman hyvän käyttäjäkokemuksen. Seuraamme myös sivustomme käyttäjätilastoja (Google Analytics.)