07.09.2023
viestintäasiantuntijabrändi
Blogin otsikkona on lause, jonka sanon ääneen jokaisessa asiantuntijaviestintään tai asiantuntijabrändin rakentamiseen liittyvässä koulutuksessa. Maailma tarvitsee oman alansa luotettavia asiantuntijoita. Vaikka roolisi ei velvoittaisi sinua tekemään viestintää, on viestinnällä siitäkin huolimatta merkitystä. Median kuluttajat kaipaavat tänä päivänä aitoa ja luotettavaa sisältöä, koska laadukkaan viestinnän ja roskasisällön raja alkaa olla niin häilyvä.
Asiantuntijaviestintä on myös tehokas keino kehittää omaa asemaa työmarkkinoilla sekä kasvattaa yrityksensä tai työnantajaorganisaationsa tunnettuutta uusien asiakkaiden silmissä. Viestinnän avulla on mahdollista herättää keskustelua, kysymyksiä ja kiinnostusta täysin uusissa kohdeyleisöissä ja saada heidät ajattelemaan toisin. Parhaimmillaan voit nousta oman alasi ajatusjohtajaksi, jonka mielipiteet ja näkemykset vaikuttavat laajasti.
Yritykset tavoittavat asiakkaitaan yhä enemmän sähköisten palveluiden ja kanaviensa kautta, ja ostopäätökset syntyvät yhä useammin verkossa. B2B päättäjät ja kuluttajat ovat taitavia tekemään hakuja ja vertailuja ihan ilman myyjän auttavaa kättä. Asiakas haluaa saada luotettavaa tietoa ja onnistua kilpailutuksessa itsenäisesti. Jos sinun asiantuntijaviestintäsi auttaa siinä, olet vahvoilla asiakkaan valinnaksi.
Luotettava, oikea-aikainen ja tavoittava viestintä ei pelkästään nosta sinua esille ammattilaisena, vaan vaikuttaa suoraan liiketoiminnan kehitykseen pitkällä tähtäimellä. Ostopäätöstä tekevä tietoinen kuluttaja haluaa oppia lisää ja tuntea sinut, ennen kuin ostopäätös syntyy.
Kun otat edistysaskeleita oman asiantuntijabrändisi rakentamiseksi digitaalisissa kanavissa, sinun pitää pystyä määrittelemään ennakkoon kolme tärkeää asiaa.
Mitä osaat parhaiten ja mitä muut voisivat sinulta oppia?
Viestintäsi koostuu pääasiassa omasta ydinosaamisestasi. Asiantuntijuuden kytkeminen omaan persoonaan on edellytys onnistumiselle, eikä erillistä roolia kannata luoda. Voit luottaa siihen, että oma persoonasi vie pisimmälle. Mieti myös sitä, minkälaisen äänensävyn asiantuntijaviestintäsi saa. Sen ei tarvitse olla vakavaa, konservatiivista ja kaurapuuron harmaata, vaan se voi olla samaistuttavaa, inspiroivaa ja jopa keskeneräistä – jos pidät jatkuvasti fokuksen siinä, mitä todella parhaiten osaat.
Mitkä ovat viestintäsi pääasialliset tavoitteet?
Haluatko herättää kiinnostuksen toimialasi päättäjissä, haluatko lisätä tunnettuuttasi oman liiketoimintasi eduksi tai kasvattaa verkostojasi laajemmiksi? Tavoitteiden määrittely keskittää sisällöntuotantosi oikeisiin asioihin ja se helpottaa oman viestinnän terävimmän kärjen löytymistä.
Kenelle sisältöä tuotetaan?
Kohderyhmän määritteleminen tarkkaan kannattaa, vaikka kuvitteellisen henkilön arvomaailman ja kiinnostuksen kohteiden miettiminen saattaa kuulostaa turhanpäiväiseltä. Mitä tarkemmin tiedät kenelle viestit, sitä varmemmin oikeasti tavoitat unelmayleisösi kaltaiset ihmiset. Jos et osaa kertoa tavoitettasi tai tunne kohdeyleisöäsi, mistä tiedät, miten aloitat asiantuntijaviestinnän matkasi?
Asiantuntijabrändin luominen kysyy suunnitelmallisuutta ja pitkäjänteisyyttä. Aloittaminen kannattaa tehdä maltillisesti. Jos tuuppaa itsensä heti jokaiseen kanavaan, ei luultavasti jaksa sitoutua kovin pitkäksi aikaa. Valitse itsellesi sopivin kanava kohdeyleisösi, tavoitteesi ja oman kiinnostuksesi perusteella.
Tee asioita, jotka tuntuvat luontevilta ja tee niitä sinulle sopivassa suhteessa. Laajenna reviiriä, kun kehityt. Jos kirjoittaminen on sinulle luontaisin tapa jakaa ajatuksia, voit perustaa blogin. Jos taas olet erinomainen esiintyjä, voit aloittaa esimerkiksi videosisältöjen julkaisemisen.
Pohdi sellaisia teemoja omasta osaamisestasi, joita voit pilkkoa pienemmiksi suupaloiksi omalle yleisöllesi. Suunnittelemalla ja kirjaamalla valmiita julkaisuideoita ylös huomaat pian piteleväsi käsissäsi sisältösuunnitelmaa, joka aivan kuin varkain nojaakin kohdeyleisöineen, päämäärineen ja sisältöineen myös liiketoiminnallisiin tavoitteisiin.
Yleisösi odottaa sinulta jotakin arvokasta. Pelkät kuulumiset kahvihuoneesta eivät riitä, vaikka joskus olisivatkin lennokkaita keskustelun herättäjiä. Asiantuntijan yleisö odottaa innolla oppiakseen juuri heitä kiinnostavan alan ammattilaiselta jotakin uutta ja näkemyksellistä.
Sosiaalista mediaa ei turhaan kutsuta sosiaaliseksi. Yksin huutaminen tuhansien viestien joukossa ei palkitse ketään. Olennaista on ryhtyä itse keskustelemaan sekä rohkaista siihen myös muita. Kun tarjoat keskustelunavauksissa joko hyötyä, uutta tietoa tai viihdytät kiinnostavalla tavalla, onnistut pysäyttämään yleisön viestisi ääreen.
Digitaalinen maailma jatkaa muuttumistaan, ja internetiin eksyy joka hetki uutta tietoa, josta osa on väärää ja jopa haitallista. Siksi asiantuntijaviestinnälle on valtavasti kysyntää. Luotettavaa, arvokasta tietoa kaivataan aikana, jolloin medialukutaito ei ole enää itsestäänselvyys.
Tähti asiantuntijabränditaivaalle syttyy harvoin yhdessä yössä. Varmaa kuitenkin on, että pitkäjänteisellä ja aktiivisella tekemisellä saa aikaan haluttuja tuloksia. Vaikka jokaisella meistä on brändi, se vahvistuu vasta sen myötä, miten yleisömme meidät kokee. Kohtaa ihmiset rohkeasti digitaalisissa kanavissa ja tee asiantuntijaviestintää, joka houkuttelee uusia asiakkaita, kasvattaa verkostoasi ja nostaa sinut alasi ajatusjohtajaksi.
Teksti julkaistu alun perin Kollega.fi verkkolehdessä syyskuussa 2021. Tekstiin tehty muutoksia, päivityksiä ja korjauksia ennen julkaisua Viestintä Ruuti Oy:n verkkosivulla.
Linkki alkuperäiseen tekstiin: https://kollega.fi/2021/09/luotettavalle-asiantuntijaviestinnalle-on-kysyntaa/