05.08.2025
markkinointiviestintäsisältömarkkinointi
Katsotaanko organisaatiossanne markkinointia, myyntiä, viestintää ja mainontaa erillisinä toimintoina, vaikka tiedostatte, että niiden todellinen voima piilee juuri yhteen sulauttamisessa? Vaikka käsitys on vanhanaikainen, se on yhä yleinen monessa paikassa. Sen sijaan, että osa-alueet toimivat jatkossakin vain omissa kuplissaan, voisi alkaa pohtimaan, miten eri palaset solahtaisivat vaivattomasti yhteen.
Kun markkinointi tukee myyntiä, viestintä vahvistaa brändiä ja mainonnan avulla kohdennetaan ydinviestit oikealle yleisölle, lopputuloksena on vaikuttavampaa ja tuloksellisempaa toimintaa. Nämä eri osa-alueet liittyvät toisiinsa olennaisesti, mutta silti on hyvä tunnistaa, missä tilanteessa puhutaan markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja mainonnasta.
Markkinoinnin ydin on liiketoiminnan tavoitteiden edistämisessä. Toimenpiteistä yleisimpiä ovat tunnettuuden kasvattaminen, asiakassuhteiden rakentaminen ja myynnin tukeminen (sekä tekeminen!) Markkinointi ei kuitenkaan ole vain myyntiin ohjaavaa toimintaa – se voi olla myös brändin rakentamista, tarinankerrontaa, arvoja tai yhteisön luomista.
Tyylit ja keinot riippuvat siitä, millaisia tuloksia markkinoinnilla halutaan saavuttaa. Esimerkiksi brändimarkkinointi keskittyy luomaan yritykselle tunnettuutta ja brändimielikuvaa panostamalla visuaaliseen ilmeeseen, äänensävyyn sekä arvomaailmaan. Sen avulla voidaan onnistuneesti rakentaa yhteisöä sekä luoda tilaa tietylle brändille omassa markkinassaan.
Sisältömarkkinointi taas tarjoaa yleisölle arvoa informatiivisella tai viihteellisellä sisällöllä, jolloin markkinoinnin toimenpiteet on tehty asiakkaan lähtökohdista käsin. Sisältömarkkinointi vastaa kysymyksiin, viihdyttää, (edutainment), opettaa tai tuo tuotteita ja palveluita tutuiksi tavalla, joka ei tunnu mainonnalta vaan ratkaisulta.
Markkinointiprosessien kehittämistä varten voidaan hyödyntää myös mukautuvaa teknologiaa, jonka toimenpiteet tähtäävät personoituihin ja oikea-aikaisiin viesteihin. Markkinoinnin automaation rakentaminen auttaa osumaan eri ostopolun vaiheisiin (REAN), ja on tällä tavalla asiakaskokemuksen näkökulmasta hyvää palvelua. Tehtiin automaatiota sitten sosiaaliseen mediaan kohdentamalla tai uutiskirjeitä lähettämällä. Tärkeää on löytää sopivat alustat, selkeät asiakaslistat ja tehdä dataan sekä ajankohtaisuuteen perustuvia toimenpiteitä. Markkinointi eri muodoissaan lisää yrityksen tunnettuutta, joka taas tuo lisää myyntiä. Hyvä markkinointi on siis kantava voima toimialasta riippumatta.
Siinä missä markkinointi tähtää useimmiten myyntiin, viestintä keskittyy tiedonvälitykseen ja vuorovaikutuksen rakentamiseen. Viestintä voi olla tiedottavaa ja journalistista, mutta myös arvomaailman avaamista ja yrityskulttuurin esiintuomista. Jälkimmäisenä mainitussa viestinnässä yhdistyvät myös sisältömarkkinoinnin keinot.
Myös viestintäteot poikkeavat toisistaan, ja on hyvä oppia soveltamaan erilaisia viestintätoimenpiteitä niitä vaativissa tilanteissa. Iso osa tunnettuuden rakentamista ja jatkuvaa ajankohtaisuuteen nojaavaa tekemistä on mediasuhteiden ylläpito ja tiedottaminen. Paikallismedioissa näkyminen voi tuoda tietyillä toimialoilla jopa tehokkaammin liikennettä kuin sosiaalisen median mainoskampanjointi. Usein isommat organisaatiot panostavat jatkuvaan tiedottamiseen, natiiviartikkelien ostoon ja mediapitcheihin, mutta myös pienemmät yritykset voivat onnistua tällaisessa viestinnässä hyvin.
Myös sidosryhmäviestintä ja asiakasviestintä voivat tähdätä myynnin edistämiseen, mutta näiden hallitseminen on tärkeää erityisestierikoistilanteissa. Kun sidosryhmien täytyy saada tärkeää tietoa esimerkiksi kriisitilanteissa tai vaikkapa muissa muutostilanteissa, on silloin hyvä ennakkosuunnitelma kaiken perusta. Viestintäkanavien valinta, viestin tärkeys ja kohdennus ovat olennaisia onnistuneessa asiakasviestinnässä.
Viestintätoimenpiteisiin voitaisiin erotella vielä erikseen sisäisen ja ulkoisen viestinnän erot sekä brändin arvo- ja vastuullisuusviestintä, joita kaikkia ohjaa tietty tarkoitus, luottamuksen herättäminen ja tarkka kohdennus. Viestintä ja markkinointi kohtaavat yrityksissä aina, joten niiden erottelu erillisiksi, toisilleen keskustelemattomiksi ryhmiksi ei ole kannattavaa. Esimerkiksi sisältömarkkinointi on viestinnällistä, mutta sillä voi olla myynnillinen tavoite. Hyvä viestintä tukee markkinointia ja tekee yrityksen tavoitteista ymmärrettäviä sekä asiakkaille että muille sidosryhmille. Hyvä viestintä asuu markkinoinnin naapurissa myös pitkissä sisällöissä, verkkosivujen teksteissä ja hakukoneoptimoinnissa.
Vaikka myynti on aina ollut ratkaisujen hakemista asiakkaalle, se kehittyy jatkuvasti. Myynnin tehtävä on palvella asiakasta ja löytää sopiva ratkaisu, mutta myös kerätä tietoa siitä, millaista markkinointia sidosryhmät odottavat ja mikä heitä puhuttelee. Myynti on suorinta mahdollista vuorovaikutusta yleisöjen kanssa, ja se perustuu asiakkaan tarpeisiin sekä myyjän asiantuntemukseen. Myynti tapahtuu markkinoinnin rinnalla yhä useammin myös digitaalisissa kanavissa, ja mitä helpommin ammattilainen on saatavilla, sitä varmemmin kilpailutilanteet voitetaan.
Mainonta on suoraviivaisempaa, koversiohakuisempaa markkinointia, jonka tavoitteena on saada viesti näkyviin mahdollisimman tehokkaasti oikealle yleisölle oikeaan aikaan. Maksettua mainontaa voidaan rakentaa sosiaalisessa mediassa, maksullisilla artikkelipaikoilla, hakusanamainonnalla tai vaikkapa vaikuttajayhteistyöllä, mutta sen tehtävä on saada aikaan ennalta määriteltyjä toimenpiteitä eli konversioita. Maksettu mainonta mahdollistaa tarkan seurannan sekä laadukkaampaa ja yksilöidympää dataa, jonka perusteella voidaan ohjata helposti markkinoinnin, myynnin ja viestinnän orgaanisiakin toimenpiteitä.
Vaikka myynti, markkinointi, viestintä ja mainonta painottuvat eri osa-alueille, niiden vaikutus vahvistuu, kun ne toimivat yhdessä. Markkinointi tukee myyntiä tarjoamalla kiinnostavaa ja asiakaslähtöistä sisältöä oikea-aikaisesti. Viestintä vahvistaa markkinointia rakentamalla brändin arvoja ja merkityksiä sekä lisäämällä luotettavuutta ja asiantuntijuutta. Mainonta tuo näkyvyyttä ja varmistaa, että markkinointiviestintä tavoittaa oikean yleisön myyntiä varten. Kun nämä elementit yhdistetään strategisesti, tuloksena on vaikuttavaa ja tuloksellista viestintää, joka ei vain tuo euroja taloon, vaan myös rakentaa kestäviä asiakassuhteita.
Viestintä Ruuti auttaa rakentamaan strategisen kokonaisuuden, missä kaikki osa-alueet voidaan yhdistää tehokkaasti ja personoidusti aina kunkin yrityksen uniikkiin tarpeeseen. Ota yhteyttä, niin suunnitellaan kokonaisuus kuntoon!
Tämä sivusto käyttää evästeitä
Käytämme evästeitä, jotta voimme tarjota mahdollisimman hyvän käyttäjäkokemuksen. Seuraamme myös sivustomme käyttäjätilastoja (Google Analytics.)