17.11.2025

markkinointisisältömarkkinointi

Vieraskynä: matkani markkinointiharjoittelijana osa 1

Matkani markkinointiharjoittelijana on kolmiosainen blogisarja, jossa kerron oman polkuni kuntosalin lattialta markkinoinnin pariin. Tässä blogissa jaan oppimiani asioista, oivalluksia ja kokemuksia siitä, miten mainoskasvona toimiminen ja sosiaalisen median sisällöntuotanto ovat muodostuneet vahvuuksiksi markkinoinnin ja viestinnän työssä.

Somemainoksista kipinä markkinoinnin maailmaan

Matkani markkinoinnin pariin alkoi kuntosalilta, jossa työskentelin personal trainerina. Toimiessani myös salin mainoskasvona, huomasin nauttivani kameran edessä olemisesta paljon. Samalla aloin tuottaa sisältöä sosiaaliseen mediaan omista palveluistani ja huomasin nopeasti, kuinka suuri merkitys suunnitelmallisella sisällöntuotannolla on näkyvyyden ja asiakkaiden tavoittamisen kannalta.

Somen kautta on avautunut myös uusia mahdollisuuksia, kuten mainoskuvauksia muille liikunta-alan toimijoille. Kun huomasin nauttivani markkinoinnin luovasta puolesta, päätin lähteä syventämään osaamistani ja hakeuduin tradenomiopintoihin Xamkiin Kouvolaan, missä suuntauduin markkinointiin.

Vaikka harjoittelu oli tarkoitus tehdä vasta myöhemmin, Viestintä Ruuti herätti niin suuren kiinnostuksen, että hain harjoitteluun jo ensimmäisen vuoden aikana ja onnekseni pääsin aloittamaan. Kokemukseni sisällöntuotannosta ja kameran edessä työskentelystä antavat vahvan pohjan viestinnän ja markkinoinnin tehtäviin ja tukevat oppimistani kohti markkinoinnin ammattilaisuutta.

Ensimmäiset tehtävät Viestintä Ruutilla

Ensimmäinen kuukausi harjoittelua Viestintä Ruutilla oli monipuolinen ja opettavainen. Pääsin tekemään monia markkinointiin ja viestintään liittyviä tehtäviä, aina materiaalien toimittajakumppaneiden etsimisestä sisällöntuotantoon ja blogitekstien kirjoittamiseen.

Suurin osa työtehtävistäni on keskittynyt sosiaaliseen mediaan. Olen tehnyt julkaisuja, kirjoittanut kuvatekstejä ja osallistunut sisällöntuotannon eri vaiheisiin. Ensimmäisen kuukauden jälkeen pääsin mukaan myös asiakastyöhön, mikä on tuonut harjoitteluun uudenlaista vastuuta.

Tulevaisuuden suunta markkinoinnin parissa

Tulevaisuudessa näen itseni työskentelemässä tehtävissä, joissa markkinointi ja myynti yhdistyvät. Minulla on aiempaa kokemusta myynnistä eri aloilta, viimeisimpänä omien palveluideni myynnistä. Myyntityö on opettanut minulle asiakaskohtaamisten merkityksen, neuvottelutaidot ja tavoitteellisuuden tärkeyden. Ne ovat taitoja, joita haluan hyödyntää myös markkinoinnin asiakkuustyössä.

Sisällöntuotanto, kampanjoiden suunnittelu ja asiakkaiden kanssa työskentely ovat alueita, joissa näen itseni kehittyvän ja kasvavan. On ollut hienoa huomata, kuinka aiemmat kokemukseni somesta ja esiintymisestä liikunta-alalla muodostavat vahvan pohjan markkinoinnin harjoittelulle. Viestintä Ruutissa koen kasvavani kokoajan varmemmaksi ja yhä lähemmäksi ammattilaisuutta, jota haluan tulevaisuudessa olla.

-Olivia, markkinoinnin opiskelija, Xamk, 2025

Viestintä Ruuti Oy


riina.kruut[at]viestintaruuti.fi
+358 40 7773392
Vesijärvenkatu 11 C, 5 krs, 15140 Lahti
y-tunnus 3258009-7

Seuraa somessa

Tämä sivusto käyttää evästeitä

Käytämme evästeitä, jotta voimme tarjota mahdollisimman hyvän käyttäjäkokemuksen. Seuraamme myös sivustomme käyttäjätilastoja (Google Analytics.)