07.02.2023

markkinointiviestintä

Vieraskynä: Markkinointiharjoittelijan matkassa, osa 1

Markkinointiharjoittelijan matkassa -blogissa pääset seuraamaan kasvuani markkinoinnin ja viestinnän ammattilaiseksi!

Markkinointiharjoittelijan matkassa -blogissa pääset seuraamaan kasvuani markkinoinnin ja viestinnän ammattilaiseksi! On tullut aika viikata opiskelijahaalarit kaappiin ja kääntää jälleen uusi sivu elämässä. Tämän muutaman kuukauden työharjoittelun aikana jaan ajatuksiani markkinoinnista, työharjoittelusta, ammatillisesta kasvusta, opeista, epävarmuuksista, mahdollisuuksista sekä kaikesta uudesta ja jännittävästä. Let’s go!

Markkinointiharjoittelijan odotukset vuodelle 2023

Jäin viime vuoden lopussa tarvittaessa töihin kutsuttavaksi työntekijäksi vakituisesta pestistäni ja päätin pitää hieman lomaa ennen työharjoittelun ja opinnäytetyön aloittamista. Tulevana keväänä olisi siis tarkoitus saada kauan odotetut tradenomin paperit käteen, ja lähteä luomaan uutta uraa markkinoinnin ja viestinnän parissa.

Odotan tältä vuodelta niin paljon. Uusia kokemuksia, valtavasti tietoa ja uusia taitoja, verkostoja, mielenkiintoisia ja ihania työjuttuja sekä kasvua niin henkisesti kuin ammatillisestikin. Ennen kaikkea odotan, että pääsen tekemään juuri sitä mitä rakastan ja luomaan siitä itselleni uran!

Ajatuksia markkinoinnista, viestinnästä ja myynnistä nyt

Olen aina ajatellut markkinoinnin olevan semmoinen loputtomien mahdollisuuksien maailma, jossa ei ole yhtä oikeaa tapaa toimia tai tehdä. Kyseessä on ala, missä pääsee toteuttamaan itseään kaikkine ideoineen ja ajatuksineen, ja mitä luovuuteen tulee, edes taivas ei ole rajana. Samaan toimialaan liittyy myös yksi tosi tärkeä juttu eli viestintä – miksi, mitä, miten ja kenelle viestitään?

Lähtökohtaisesti viestinnällä on aina joku tavoite, joka kulkee käsi kädessä yrityksen tavoitteiden kanssa. Viestinnällä pyritään kasvattamaan yrityksen myyntiä, mutta samalla sen avulla luodaan tunnettuutta ja tietynlaista kuvaa yrityksestä ja brändistä. Hyvillä vuorovaikutus- ja kommunikaatiotaidoilla sekä sosiaalisen median sisällöntuotannolla ja hallinnalla yritys voi menestyä. Nämä markkinointiviestinnän toimet ovat erottamattomia ja ne voisi kiteyttää jotenkin näin: yrittäjä on myyjä, joka myy ja markkinoi itseään ja palveluitaan viestinnän avulla. Tavallaan siis jokainen teko ja viestintä, joita yrittäjä tekee, on markkinointia.

Mikä markkinoinnissa on tärkeintä asiakkaalle?

Koen, että markkinoinnissa kaikkein tärkeintä asiakkaalle on se, että hän on tyytyväinen ja että markkinointi tukee asiakkaan liiketoimintaa. Se, että asiakas on tullut kuulluksi ja ymmärretyksi, ja asiakkaan kanssa määritellyt tavoitteet saavutetaan onnistuneesti on merkki hyvästä markkinointityöstä. Jos myös asiakas on inspiroitunut ja motivoitunut, hän todennäköisesti jakaa loistavan kokemuksensa eteenpäin ja syntyy uusia asiakkuuksia. Näin ollen ”nykyiset asiakkaat” haluavat jatkaa asiakkuutta tuoden samalla uusia asiakkuuksia ja niin positiivinen oravanpyörä on valmis.

Oman markkinointiuran alkutaipaleella

Viime aikoina olen huomannut kiinnostuneeni yrittäjyydestä ja oman yrityksen perustamisesta. Minulla ei ole koskaan ollut lähipiirissä tai suvussa yrittäjiä, joten se maailma on itselle vielä aika vieras. Ainoat kosketuspisteet yrittäjyyden suuntaan ovat olleet koulussa käydyt yritystoiminnan ja yrittäjyyden kurssit. Mutta voiko tai uskaltaako sellaisella pohjalla lähteä edes ajattelemaan yrityksen perustamista?

Riina kävi meillä Haaga-Heliassa sparrailemassa meitä aloittelevia markkinointiosaajia yhdellä markkinoinnin kurssilla. Hän pääsi tutustumaan meidän opiskelijoiden luomiin sisältöideoihin ja -konsepteihin ja saimme hyödyntää hänen ammattitaitoaan kyseisessä projektissa. Tunnin alussa Riina kuitenkin kertoi hieman itsestään ja yrityksestään. En ollut uskoa korviani, että opintojen loppusuoralla, palkkatyön ohella ja pienen lapsen äitinä aloitettu yrittäjän ura voi parissa vuodessa lähteä niin hyvin lentoon. Siis what, ihan hullua! Riinan uratarina antoi uskon siihen, että kyllä, ”ei mistään” voi tulla mitä vaan. Kuten Riinakin vierailullaan mainitsi: verkostoidu, verkostoidu ja verkostoidu. Se on kaiken a ja o sen lisäksi, että sinulla on osaamista, intohimoa, vahvaa tahtoa ja uskoa omaan ideaan ja tekemiseen.

Jännittävä matka voi alkaa!

-Tia Lindqvist, markkinoinnin opiskelija, Haaga-Helia

Lisää aiheesta

Logo

Viestintä Ruuti Oy

y-tunnus 3258009-7
riina.kruut[at]viestintaruuti.fi
+358 40 7773392

Seuraa somessa