07.02.2024

viestintämarkkinointi

Vieraskynä: Harjoittelija markkinointimaailmassa - osa 2

Harjoittelija markkinointimaailmassa -blogissa pääset seuraamaan harkkarin Annan matkaa markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijaksi!

Harjoittelija markkinointimaailmassa -blogissa pääset seuraamaan ammatillista kasvuani digimarkkinoijaksi. Odotan innolla kehittymistäni journalismin ammattilaisesta myös markkinointiviestinnän osaajaksi. Työharjoitteluni aikana jaan ajatuksiani markkinoinnista, oppimastani ja kevytyrittäjänä toimimisesta. Mars matkaan!

”Olen niin tyytyväinen, että lähdin opiskelemaan markkinointia!”

Koulua ja työharjoittelua on kohta jo 5 kuukautta takana ja paljon uutta on opittu! Tällä hetkellä minulla on kesken kaksi pidempää kurssia, kehittyvä liiketoiminta ja markkinointiviestinnän toimeksianto, joista suoritan pian näytöt Viestintä Ruutille tekemäni työn kautta. Kuinka jännittävää ja antoisaa!

On ihmeellistä, että en ole enää niin tuore opiskelija vaan jo melko syvällä opiskeluuni liittyvissä asioissa. Aika on hurahtanut todella nopeasti. Koulussa olemme käyneet valtavasti mielenkiintoisia keskusteluja, muun muassa chatbotteihin ja tekoälyyn liittyen. Luokallamme on monta aktiivista somettajaa, joten olen oppinut markkinointiin liittyviä asioita myös keskustelemalla heidän kanssaan. Olen niin tyytyväinen, että lähdin opiskelemaan markkinointia!

Kehittyvä liiketoiminta -kurssi opetti lisäkseni myös Viestintä Ruutia

Kehittyvä liiketoiminta -kurssin tarkoitus on hankkia osaamista asiakaslähtöisestä liiketoiminnasta. Tuli pohdittua esimerkiksi kirjoitustehtävän muodossa, millainen on hyvä liiketoimintastrategia. Opin, että hyvään strategiaan osallistetaan koko yritys. Viestintä Ruuti toteutti juuri strategiauudistuksen ja kirjoitin siitä yrityksen somekanaviin postauksen. Viestintä Ruutin strategiamuutoksesta voit lukea tästä. Riina osallistaa myös yhteistyökumppaneitaan strategiaan ja haluaa tuoda sitä koskevat muutokset avoimesti esiin. On hienoa, kun koulussa oppimani asiat tulevat myös käytännön kautta minulle tutuksi.

Kehittyvä liiketoiminta -kurssia varten toteutin Viestintä Ruutille liiketoiminnan kehittämiskartoituksen. ”Tarjotaan palvelua laadukkaasti ja joustavasti ja ymmärretään asiakkaan liiketoiminnan tavoitteet ja mikä niille on kaikista kriittisintä”, esimerkiksi näin Riina kommentoi palvelulupausta koulutehtävääni varten. Kehittämiskartoitus tuotti hedelmää, sillä sen pohjalta innostuimme Riinan kanssa jalostamaan Viestintä Ruutille selkeät arvot, jotka julkaistaan pian Viestintä Ruutin sivuilla. Koulutehtäväni ansiosta Viestintä Ruutin arvojen ja palvelulupauksen sanoittamisesta tuli helpompaa, mikä saa sydämeni läikkymään!

Tavoitteellista sisällöntuotantoa asiakkaalle on palkitsevaa tehdä

Toinen kurssini: markkinointiviestinnän toimeksianto on myös erittäin antoisa. Pääsin sen myötä aloittamaan ensimmäisen asiakassuhteeni markkinoinnin tekijänä. Loin tilitoimistolle vuosikellon sekä markkinointisuunnitelman 12 viikon ajalle. En ollut ennen tehnyt markkinointisuunnitelmaa, joten se tuntui aika haastavalta, mutta lopulta se kuitenkin onnistui ja se oli valtavan siisti tunne.

Olen nostanut jokaisen tilitoimistolle tekemäni postauksen tarinaan ja sen ansiosta olen voinut luoda yhdestä julkaisusarjasta asiakkaan Instagramiin kohokohdan. Kohokohdan luominen oli kiva juttu, sillä työn jälkeni on sitä kautta nyt esillä. Olen myös oppinut ensimmäistä kertaa elämässäni reelsien tekemisen jalon taidon. 

Tavoitteelliseen sisällöntuotantoon kuuluu tietysti datan seuraaminen. Yksi asiakkaalle tekemäni reels sai peräti 317 toistokertaa eli kattavuus oli paljon enemmän kuin aikaisempien reelsien. Tämä oli kiinnostava tieto, joka jätti pohdiskeltavaa. Myös asiakkaan Facebookin ja Instagramin julkaisujen tykkäykset, kommentit ja jaot ovat nousseet viimeisen 90 päivän aikana verrattuna aikaisempaan jaksoon. Dataa on minusta mielenkiintoista seurata, mutta paljon on vielä opittavaa analytiikkaan liittyen. 

Yrittäjyys mietityttää edelleen

Olen alkanut tosissani pitämään tästä kevytyrittäjän arjesta. Jos haluan tehdä työtä iltapainotteisesti, niin voin tehdä sen ilman, että siitä täytyy erikseen sopia. Jos haluan mennä lenkkeilemään kesken päivän, voin tehdä niin - samalla aivoni saavat lisää virtaa, jolloin työntekokin sujuu sutjakammin.

Loma-asiat mietityttävät. Yrittäjillä kun ei loma-asiat mene taloudellisesti aivan samalla tavalla kuten palkkatyöläisellä. Koska yrittäjällä ei välttämättä ole niin pitkää tai täysin työstä vapaata lomaa, se kuulostaa raskaalta ja mietin, meneekö loma sitten palautuessa. Onneksi minun ei tarvitse edelleenkään tehdä päätöstä tulevaisuuteni suhteen, vaan voin rauhassa kellua onnellisessa kevytyrittäjyyden kuplassani ja keskittyä etsimään ja vastaanottamaan kaiken tiedon ja taidon tulevaisuuttani varten.

-Anna Parviainen, digimarkkinoinnin opiskelija, Salon seudun ammattiopisto

Lisää aiheesta

Logo

Viestintä Ruuti Oy

y-tunnus 3258009-7
riina.kruut[at]viestintaruuti.fi
+358 40 7773392

Seuraa somessa