03.07.2025
viestintäasiakaskokemusmarkkinointisisältösuunnitelma
Saavutettavuus nousi jälleen osaksi keskustelua kesäkuun lopussa, kun digipalvelulain uudistuksen myötä saavutettavuusvaatimukset koskettavat yhä useampia palveluntarjoajia. Yritysten on tarkasteltava toimintaansa uusin silmin: palvelevatko verkkosivut aidosti kaikkia käyttäjiä, kuinka sujuvaa asiointi on ja miten saavutettavuus toteutuu palvelun eri osissa? Lain tavoitteena on varmistaa, että digitaaliset palvelut ovat yhdenvertaisesti kaikkien käytettävissä – iästä, toimintarajoitteista tai teknisestä osaamisesta riippumatta.
Saavutettavuus onkin noussut keskeiseksi osaksi asiakaskokemusta ja yrityksen kilpailukykyä, sillä hyvin saavutettava palvelu on selkeä ja helppokäyttöinen, ja jättää käyttäjälleen positiivisen ja luotettavan vaikutelman.
Jos yrityksesi tarjoaa digipalveluja kuluttajille – kuten verkkokauppaa, pankki- tai maksupalveluita, suoratoistoa, sähköisiä kirjoja, viestintäsovelluksia tai kuljetuspalveluita – kuulut todennäköisesti saavutettavuusvaatimusten piiriin.
Käytännössä laki koskee kaikkia yleisölle sähköisesti tarjottavia palveluita. Saavutettavuusvaatimukset eivät kuitenkaan koske mikroyrityksiä, eli alle 10 työntekijän ja alle 2 miljoonan euron liikevaihdon yrityksiä. Myös osa vanhemmasta sisällöstä, kuten ennen tiettyä ajankohtaa julkaistut videot tai PDF:t, eivät kuulu saavutettavuusvaatimusten piiriin. Jos olet epävarma, voit aina tarkistaa tilanteen Traficomilta, joka toimii saavutettavuuden valvontaviranomaisena.
Yritysten on nyt pystyttävä osoittamaan, miten hyvin niiden tarjoamat digipalvelut täyttävät saavutettavuusvaatimukset. Tämä tarkoittaa saavutettavuusselosteen laatimista ja sen julkaisua palvelun yhteydessä. Lisäksi käyttäjille on tarjottava selkeä tapa antaa palautetta saavutettavuuteen liittyvistä ongelmista, ja palautteeseen tulee reagoida kohtuullisessa ajassa – yleensä 14 vuorokauden kuluessa. Mikäli vaatimuksia ei pystytä täyttämään, siitä on ilmoitettava valvontaviranomaiselle ja poikkeamat on dokumentoitava asianmukaisesti. Kaikki dokumentaatio tulee säilyttää vähintään viiden vuoden ajan.
Verkkosivuston tai palvelun tekninen rakenne, visuaalinen ilme ja sisällöntuotanto kulkevat käsi kädessä. Lain edellyttämä vähimmäistaso saavutettavuudelle on WCAG 2.1 -ohjeistuksen AA-taso. Tämä tarkoittaa, että sisällön on oltava havaittavaa, hallittavaa, ymmärrettävää ja toimintavarmaa kaikille käyttäjille.
Lisää kaikille kuville vaihtoehtoiset tekstit (alt-tekstit), jotta ruudunlukijat voivat tulkita sisällön oikein.
Varmista, että tekstin ja taustan välinen kontrasti on riittävä ja fontti helposti luettava. Valitse värit huolella, jotta sisältö erottuu mahdollisimman selkeästi.
Tekstitä videot ja tarjoa äänisisällöille kirjalliset vastineet, jotta sisältö on saavutettavissa myös ilman ääntä tai kuvaa.
Nimeä lomakkeet, painikkeet ja linkit loogisesti.
Kirjoita sisällöt ymmärrettävällä kielellä. Vältä monimutkaista sanastoa ja raskasta virkamieskieltä. Käytä selkeitä väliotsikoita ja jäsenneltyä rakennetta, jotta käyttäjä löytää etsimänsä helposti.
Tee sivustosta toimiva myös ilman hiirtä varmistaaksesi, että palvelua voi käyttää pelkällä näppäimistöllä.
Testaa ja varmista että sivusto toimii eri laitteilla ja selaimilla.
Pysy ajan tasalla saavutettavuuteen liittyvistä vaatimuksista seuraamalla viranomaisten ja asiantuntijatahojen julkaisuja ja ohjeistuksia. Huolehdi myös, että työntekijäsi ja yhteistyökumppanisi ymmärtävät saavutettavuuden merkityksen ja osaavat huomioida sen omassa työssään.
Yritykset, jotka panostavat saavutettavuuteen nyt, toimivat suunnannäyttäjinä ja vahvistavat asemaansa asiantuntevina ja vastuullisina toimijoina. Tarjoamalla koulutusta työtehtävien tueksi varmistat, että saavutettavuus ei jää yksittäiseksi toimenpiteeksi, vaan kehittyy vähitellen osaksi koko organisaation toimintakulttuuria.
Viestintä Ruutin toimitusjohtaja Riina Kruut on markkinoinnin ja viestinnän ammattilainen, joka kouluttaa käytännönläheisellä ja innostavalla tavalla digitaalisen saavutettavuuden aiheista. Kerro meille yrityksesi koulutustarpeesta, ja suunnitellaan yhdessä juuri teille sopiva koulutus!
Tämä sivusto käyttää evästeitä
Käytämme evästeitä, jotta voimme tarjota mahdollisimman hyvän käyttäjäkokemuksen. Seuraamme myös sivustomme käyttäjätilastoja (Google Analytics.)