29.10.2025

sisältösuunnitelmatarinallistaminensisältömarkkinointiviestintäasiakaskokemus

Mitä on sisällöntuotanto ja miksi siihen kannattaa panostaa?

Sisällöntuotanto on paljon enemmän kuin yksittäinen blogipostaus, somepäivitys tai uutiskirje – se on viestintää, jolla yrityksen toiminta, osaaminen ja tarina tehdään kohdeyleisölle tutuksi. 

Sisällöntuotanto on yrityksesi tapa olla osana asiakkaiden arkea. Hyvin suunniteltu ja laadukkaasti tuotettu sisältö tuo yrityksesi lähemmäksi asiakkaita ja auttaa ymmärtämään heidän tarpeitaan paremmin. Kun sisältö kohtaa asiakkaan aidosti, syntyy suhde, joka kestää yli lanseerausten ja mainoskampanjoiden. Sisällöntuotanto on kokonaisvaltainen prosessi, jonka avulla sekä yritykset että yksityishenkilöt voivat tuoda esille asiantuntijuuttaan, tehdä brändiään tunnetuksi ja palvella asiakkaitaan. 

Tuloksia tuova sisällöntuotanto vaatii strategista suunnittelua 

Sisällöntuotannon ajatellaan usein tarkoittavan blogien ja somejulkaisujen kirjoitusta, videoiden kuvausta ja editointia sekä verkkosivutekstien päivitystä. Harva kuitenkaan tietää, kuinka paljon taustatyötä tehdään ennen kuin kamera käynnistetään tai sanaakaan kirjoitetaan. 

Ensimmäinen askel sisällöntuotannossa on aina suunnittelu. Kun yrityksesi ulkoistaa meille sisällöntuotannon, käynnistämme prosessin aina strategisella palaverilla, jossa määritellään tavoitteet: tähtäämmekö brändin vahvistamiseen, tavoittelemmeko lisää verkkosivukävijöitä vai kasvatammeko asiakaskuntaa? Samalla päätämme tavoiteltavat kohderyhmät sekä käytettävät kanavat ja pohdimme, minkälaisia pääviestejä tarvitsemme tavoitteiden saavuttamiseksi.  

Vasta pohjatöiden jälkeen voidaan siirtyä itse sisältöjen luomiseen. Tämä voi tarkoittaa erilaisten tekstien kirjoittamista, video- ja valokuvaamista sekä editointia tai esimerkiksi visuaalisten materiaalien tuottamista. Laadukkaassa ja vaikuttavassa sisällöntuotannossa luovuus ja strateginen ymmärrys yhdistyvät. 

Julkaiseminen ei ole sisällöntuotannon pääpiste 

Paraskaan sisältö ei saavuta potentiaaliaan ilman oikeaa kanavaa, formaattia ja ajankohtaa. Kun sisältö on valmis, alkaa sen julkaisu ja jakelu eri kanavissa. Esimerkiksi ostoon johdattava blogiteksti voi saada lisänäkyvyyttä, kun siitä kirjoitetaan tiivistetty versio LinkedIniin ja tehdään inspiroiva video Instagramiin.  

Julkaisun jälkeen työ jatkuu sisältöjen optimoinnilla ja tulosten seurannalla. Sisällöntuotannon toimivuus voidaan nähdä esimerkiksi kävijä- ja katsojamäärien, sitoutumisen ja yhteydenottojen kehityksessä. Saatua dataa voidaan hyödyntää sisältöjen kehittämisessä – sisällöntuotanto onkin pitkäaikainen liiketoiminnan tavoitteita tiiviisti tukeva prosessi. 

Sisällöntuotanto tänä päivänä – lyhytvideot vallassa

Yritykset, jotka osaavat hyödyntää ytimekkäitä, viihdyttäviä ja samalla informatiivisia videoita viestinnässään, ovat selkeässä etulyöntiasemassa. Nykypäivänä sisältöjen kulutus on entistä nopeampaa ja visuaalisempaa ja lyhytvideoilla voidaan välittää katsojalle viesti ja tunne sekunneissa. 

Lyhytvideoiden vallankumous alkoi TikTokista, mutta nyt yllättävätkin kanavat seuraavat perässä. LinkedIn, joka on tähän asti ollut pitkienkin tekstisisältöjen luvattu maa, on ottamassa käyttöön erillisen videosyötteen. Tämä tarkoittaa, että videoiden merkitys kasvaa myös ammatillisessa ympäristössä. 

Miksi yrityksen kannattaa panostaa sisällöntuotantoon? 

Kun yrityksesi tuottaa säännöllisesti laadukasta, hyödyllistä ja kohderyhmää puhuttelevaa sisältöä, se aletaan tuntea luotettavana ja asiantuntevana toimijana. Kun potentiaalinen asiakas löytää yrityksesi sisällöistä arvokasta tietoa, hän astuu askeleen lähemmäksi yhteydenottoa tai ostopäätöstä.  

Sisällöntuotanto onkin paljon enemmän, kuin pelkkää markkinointia – se on tapa kohdata asiakkaat heidän omassa arjessaan, vastata kysymyksiin ja tarjota ratkaisuja tarpeisiin. Hyvin toteutettuna sisällöntuotanto tukee myyntiä ja asiakaskokemusta.  

Kun yrityksesi haluaa lisätä näkyvyyttä, tavoittaa oikeat kohderyhmät ja luoda aidosti vaikuttavaa sisältöä, markkinointikumppani auttaa tekemään sisällöntuotannosta tavoitteellista ja tuloksellista.

Suunnitellaanko yhdessä teidän yrityksellenne oma sisältömarkkinoinnin polku?

Viestintä Ruuti Oy


riina.kruut[at]viestintaruuti.fi
+358 40 7773392
Vesijärvenkatu 11 C, 5 krs, 15140 Lahti
y-tunnus 3258009-7

Seuraa somessa

Tämä sivusto käyttää evästeitä

Käytämme evästeitä, jotta voimme tarjota mahdollisimman hyvän käyttäjäkokemuksen. Seuraamme myös sivustomme käyttäjätilastoja (Google Analytics.)