24.08.2023

viestintämarkkinointisisältömarkkinointi

Asiantuntijaviestintä: harjoittele viestintätaitojasi

Mikä on luovan ja vaikuttavan viestinnän merkitys osana monipuolista markkinointiosaamista, ja miten voi kehittyä oman uransa viestintäosaajaksi?

Markkinointiviestintä. Tuo niin moniosainen, monipuolinen ja monialainen toimiala, joka käsittää erilaisia toimia aina digimarkkinoinnista visuaaliseen tarinankerrontaan ja viestintäteoista videoiden editointiin. Markkinointi on kiehtovaa ja sen kuuluukin kiinnostaa kaikkia riippumatta siitä, oliko roolina esimerkiksi yrittäjyys tai asiantuntijan tehtävät myyntiorganisaatiossa. 

Jos otat tavoitteeksi opiskella jotakin markkinointiin liittyvää, aloita harjoittelu asiantuntijaviestinnästä. Hyvä viestintä on markkinoinnin ja digitaalisessa myynnissä onnistumisen perusta. Mieti siis, miten voisit oman alasi asiantuntijana saada oman viestintäsi hallintaan ja tulla sen avulla hieman lähemmäksi markkinointiosaamisen kokonaisvaltaista kehittämistä.

Asiantuntijaviestintä on valttia monestakin syystä. Se nostaa työnantajaorganisaatiosi tai yrityksesi näkyvyyttä ja tunnettuutta, mutta myös sinua oman alasi ammattilaisena ja vaikuttajana. Digitaalinen läsnäolo sekä sosiaalisessa mediassa tuotettu luotettava ja vaikuttava asiantuntijaviestintä vaikuttaa kerralla useampaan asiaan. Se näkyy yhteistyökumppaniverkoston kasvussa, potentiaalisten asiakkaiden kiinnostuksessa, sosiaalisessa myynnissä sekä viestinnästäsi inspiroituneissa seuraajissa, jotka haluavat samaistua sinuun ja näkemyksiisi. 

Viestivä asiantuntija vs. työntekijälähettiläs

Asiantuntijaviestinnästä puhutaan arkisemmin etenkin suurissa yrityksissä toisinaan työntekijälähettiläisyytenä. Nämä ovat pitkälti samoja asioita, sillä molemmat termit tarkoittavat yrityksen ulkopuolelle tuotettavaa viestintää muun kuin organisaation oman kanavan kautta. 

Erottava tekijä on kuitenkin se, että työntekijälähettiläs usein koulutetaan viestimään omissa kanavissaan yrityksen agendaan sopivia, ennalta sovittuja viestejä tietyn suunnitelman mukaisesti, kun taas viestintää itsenäisesti tekevä asiantuntija ratkaisee itse, mikä on yleisölle julkaisemisen arvoista: ja kantaa samalla vielä enemmän vastuuta tekemästään viestinnästä. 

Oli viestinnän keino kumpi tahansa, on selvää, että kaikkia yritysviestintää seuraavia kiinnostaa enemmän henkilöbrändit kuin kaikille kulutettavaksi tuotettu korporaatioviestintä, joka ei edes yritä herättää tunteita. Tunteita tarvitaan, sillä ne synnyttävät aina keskustelua ja keskustelu tuo mukanaan uusia viestinnästäsi kiinnostuneita. 

Harjoitus tekee mestarin myös viestinnässä

Viestintäosaaminen kuuluu jokaisen työlistalle omasta urastatuksesta riippumatta. Yrittäjän on osattava viestiä asiakkailleen tarjonnastaan tavoittavasti ja oman alansa asiantuntijan on taas osattava viestiä organisaation jäsenenä niin sisäisesti kuin ulkoisestikin. 

Markkinointiosaamisen kerryttäminen on järkevää, eikä mene koskaan hukkaan, vaikka alalla asioihin tuleekin vauhdikkaasti uudistuksia. Luovaa asiantuntijaviestintää on mahdollista harjoitella samalla tavalla kuin esimerkiksi teknisempiä markkinointitoimia. Harjoittelun aloittamista helpottaa, kun hyväksyy oman keskeneräisyytensä ja uskoo, että oma viestintä on riittävän kiinnostavaa. Kukaan ei ole suoraan syntynyt asiantuntijaviestijäksi. Tullakseen sellaiseksi, täytyy ensin herätellä inspiraatiota kirjoittamiseen, opetella hyviä niksejä ja kerätä kiinnostuneita silmäpareja tekemistä tutkailemaan. 

Liian isoa kokonaisuutta markkinointiviestinnässä kehittymiseen ei kannata haalia kerralla, sillä silloin se alkaa helposti tuntua haastavalta ja pahimmassa tapauksessa epämieluisalta. Vaikka innostus markkinoinnin kokonaisuuden hallintaan kuplisi pinnan alla, on maltti ja opiskelun jaottelu tarpeen. Erityisesti asiantuntijatehtävissä toimivalle paras vaihtoehto on aloittaa viestintätaitojen harjoittelusta.  Varmuutta omaan markkinointitekemiseen voi hankkia esimerkiksi itseään kurssittamalla ja keskittymällä hiomaan valitsemaansa osa-aluetta kuntoon. Asiantuntijaviestinnän hallinta on iso osa markkinoinnin kokonaisuutta, joka kannattaa ottaa haltuun rauhassa ja suunnitelmallisesti, pala kerrallaan.

Teksti julkaistu alun perin Kollega.fi verkkolehdessä tammikuussa 2022. Tekstiin tehty muutoksia, päivityksiä ja korjauksia ennen julkaisua Viestintä Ruuti Oy:n verkkosivulla. 

Linkki alkuperäiseen tekstiin: https://kollega.fi/2022/01/asiantuntijaviestinta-on-tarkea-osa-markkinointiosaamista/

Lisää aiheesta

Logo

Viestintä Ruuti Oy

y-tunnus 3258009-7
riina.kruut[at]viestintaruuti.fi
+358 40 7773392

Seuraa somessa